fredag 31 december 2010

Rocky Road de luxe ... till nyårs dessert

Godmorgon allesammans! Hoppas ni har sovit gott och är laddade för att fira ut 2010 och fira in 2011!!!

Ikväll är vi bortbjudna och ska fira in nya året med en hel hög vuxna och barn. Så kvällens dessert vet jag i skrivandets stund inget om. Men om jag vore på hemmaplan så skulle kanske Rocky Road de luxe ha varit ett alternativ till nyårs dessert. Receptet är hämtat från www.arla.se



Bild: http://www.arla.se/



Ingredienser

Vit chokladmousse:

100 g vit choklad

2 dl Arla Ko® vispgrädde



Kolasås:

1 dl Arla Ko® vispgrädde

½ dl Arla Ko® mjölk

½ dl strösocker

½ dl sirap



Havrekrisp:

50 g Arla® svenskt smör

½ dl vetemjöl

1 dl havregryn

1 dl strösocker



250 g björnbär

ca 40 minimarshmallows

4 kulor vaniljglass



Gör så här

Vit chokladmousse:Bryt chokladen i bitar och låt de smälta över vattenbad eller i mikro.

Vispa grädden lätt.

Tillsätt den smälta chokladen och fortsätt vispa till ett fast skum.

Låt stå i kyl minst 1 tim.

Kolasås:Blanda ingredienserna till såsen i en kastrull.

Koka kraftigt utan lock tills såsen tjocknar, 10-15 min.

Låt såsen kallna. Havrekrisp: Sätt ugnen på175.

Blanda eller mixa ingredienserna till en smulig massa.

Bred ut den på en plåt med bakplåtspapper.

Grädda i mitten av ugnen 15-20 min.

Rör om några gånger under tiden.

Havrekrispet kan du förbereda flera dagar i förväg. Varva chokladmousse, havrekrisp, björnbär och marshmallows i glas. .

Avsluta med en glasskula och ringla över kolasås.



Mums!
Rocky Road de luxe
ska jag prova någon gång under
 2011.

Kram Syster


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar