lördag 18 december 2010

Julstämning med vackert kanderade äpplen


Jag har alltid tyckt det varit så vackert & stämningsfullt med kanderade eller om man så vill glaserade äpplen. I går provade jag, för första gången, själv att kandera och resultatet ser ni ovan. Inte alls särskilt advancerat, men sockerlagen stelnade fort. Till pinnar använde jag grillspetts-pinnar som jag bröt av på mitten. När jag skall göra dessa till julbordet kommer jag istället hämta in pinnar av björk. 

Tidigare samma dag bakade jag och största killen i familjen Mozart-kulor och när vi doppade dessa i choklad blev det en hel del smält choklad över. Det skulle ju vara allt för synd att skölja bort den fina chokladen, varvid vi rotade igenom skafferiet. Följden blev chokladdoppade russin, mandlar & nötter. Efter att vi provsmakat så kunde, i varje fall jag, konstatera att julgodis inte behöver vara så komplicerat!  För vår egenkomponerade blandning passade jättebra tillsammans med lite frukt, julnötter & en kopp kaffe=)

 Kanderade äpplen
ca 8 st

8 pinnar
8 äpplen (Ingrid Marie)
riven kokos

Sockerlag:
6 dl strösocker
3/4 dl vatten
2 msk glykos
ett par droppar röd karamellfärg

Koka socker, vatten och glykos. Prova om sockerlagen är färdig genom att sticka ned en pinne i kastrullen och sedan droppa av lite lag i ett glas med kallt vatten. Om sockerlagen stelnar är den färdig. Rör ned karamellfärgen. Stick pinnar i äpplena. Doppa äpplena, ett åt gången, i sockerlagen. Rulla dem i kokos. Låt kallna på bakplåtspapper. 

Jag droppade i lite röd karamellfärg, men egentligen borde resultatet bli likadant utan?!


                 Kram "syster yster"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar