onsdag 22 december 2010

Annorlunda köttbullar till julbordet

Bild lånad från http://www.recept.nu/


Ganska många gånger har jag fått äran att bjudas på julbord. Då jag träffade min man för sådär 16 år sedan fick jag även ta del av deras vanor och traditioner. Min mans föräldrar bjöd alltid in till julbord ett par veckor före jul och varje år var det ett nytt ställe vi besökte. 

Jag minns det första julbordet som jag bjöds in till: 


I en vitmålad Herrgård serverades rykande glögg och pepparkaka i entrén. Därefter var det dags att ringla sig runt bland välfyllda bord och fylla tallriken med en massa matiga läckerheter samt efterrätter. Efter maten fick vi gå vidare till en intilliggande byggnad. De långa snötäckta grusgångarna kantandes av brinnande marschaller. I den "nya" byggnaden fanns många olika små rum möblerade med mysiga sittgrupper. Pepparkakor, knäck, ischoklad, kolor, nötter, mandlar... tornade upp sig på stora fat. Detta knaprade vi i oss, sittandes i de fina Chesterfield fotöljerna. I bakgrunden hördes fiolspel, då en musiklärare och hans elever, tog sig runt från rum till rum och spelade för oss. Detta var det första och bästa julbordet jag någonsinn varit på!


Köttbullar hör verkligen julbordet till. Om man nu inte enbart vill servera traditionella rätter så kan jag tipsa om ett recept som jag för många år sedan hittat i en "mammatidning". Lika gott till vardagens makaroner som vid lite festligare tillfällen, vill jag lova!

Köttbullar med fetaost


500 g färs
ströbröd
mjölk
1 ägg
1 tsk salt
2-3 kryddmått vitpeppar
1/2 hackad rödlök
1 pressad vitlökskylfta
1 kryddmått chilipulver
2 tsk rosmarin
1 tsk oregano
 fetaost


Gör så här:
Rör ut lite ströbröd med mjölk. Rör sedan ihop färsen med ströbrödsblandningen. Tillsätt  ägg, salt och peppar. Blanda i rödlök, vitlök, chilipulver, rosmarin, oregano och smulad fetaost. Rulla till bullar och stek.


Välkommen tillbaka i kväll då bjuder jag på julgodis...

            Kram "syster yster".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar