söndag 12 december 2010

Julgodis i vitaste vitt - snöbollar

bild lånad från http://www.dansukker.com/


Snöbollar
ca 30 stycken

200 gram smör
3 dl florsocker
6 dl havregryn
1 1/2 dl marsanpulver
   3 msk kallt vatten
   200 gram vit choklad
kokos

Rör smör och florsocker poröst. Tillsätt havregryn, marsanpulver och vatten. Rulla bollar och lägg dem en stund i frysen. Smält chokladen över vattenbad. Doppa bollarna i den smälta chokladen och rulla dem sedan i kokos.

Receptet fick jag i början av veckan och i torsdags kunde jag inte hålla mig längre... Så nu har jag en plåtburk fylld med vita söta bollar. Locket öppnas först under Luciadagen. På Lucia dukar vi, traditionsenligt, upp ett sådär lagom fikabord. Strax ska jag leta i gömmorna och ta fram min 25-års present; en handgjord, numrerad Luciakrona. Kronan klär jag in i mossa och lingonris och sätter i vita kronljus. Det blir stilrent, vitt och enkelt - precis som jag vill ha det!

Kram "syster yster" som skriver i bloggen under onsdagar och lördagar (och i dag söndag) fram till nya året.

1 kommentar:

  1. Nu har jag provat "snöbolarna", och jag säger som Maria Montazami: Mums!!! Kommer förmodligen att behöva göra en ny laddning då de kommer att ta slut långt innan jul;)
    Fortsätt blogga!!! Du/Ni förgyller min dag!!!
    /A-K

    SvaraRadera