tisdag 21 december 2010

Vårt första pepparkaksbak




Vi trallade ikapp med julmusiken, jag och lillen, medan ljuvliga dofter spred sig i köket från den egenhändigt gjorda pepparkaksdegen. Jag med rosig hy och mjölfläckar i ansiktet. Fina förklädet på och rufsiga flätor. Vi busade och skrattade och bakade de mest bedårande pepparkakor....

Hur jag än hade föreställt mig vårt första pepparkaksbak så blev det i alla fall inte så. Eller i ärlighetens namn så hade jag inte så stora ambitioner med detta bak utan ville mest att jag och lillen, trots hans 1 år skulle få baka pepparkakor ihop denna jul.

 Juliga barnvisor spelade vi visserligen. Kanske hade jag håret i rufsiga flätor och säkerligen hade jag en och annan mjölfläck både här och där. Degen kom direkt ifrån ICA. Skrattade gjorde vi till en början. Lillen satt med sina kakformar och en klutt deg.

 Nu är det så att lillen inte får äta kakor och sött men från och med denna dag blev det andra "bullar". För han mumsade deg för glatta livet innan mamma han med. Och det fick han för all del göra också. Det var ju trots allt hans första pepparkaksbak. Men när lillen inte fick äta deg längre så var det inget kul att baka så här blev det lek på golvet medan mamma bakade på. För glatta livet. Det blev så att mamman bakade kakor själv, och degen tycktes aldrig ta slut hur mycket deg mamman än åt... och pepparkakorna, ja jag lyckades bränna två plåtar av tre.


Men nu har vi bakat våra pepparkakor lilla vännen och jag.



Kram Syster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar