måndag 6 september 2010

Natta barn

Natta barn finns det de som har skrivit tjocka böcker om, inget som jag ska ge mig in på här, inte i bokformat i alla fall=) Hur somnade Lilla Vännen idag? Jo genom att bita mig i fingret och sen lägga sig på sidan och sussa sött! Ooops, nä det är inte så våra läggningsritualer ser ut i vanliga fall. Vanligtvis börjar vi med att läsa bok i soffan, vällingflaska, somnar i famnen och sen blir det spjälsängen. Oftast rygg men börjar mer och mer föredra magen för att det är just vad Lilla Vännen väljer själv.


Hur har det varit tidigare med läggningen då? Jo det har varit mååånga turer. Han har endast någon enstaka gång somnat i sin vagga eller spjälsäng på egen hand. När han var nyfödd, liten bebis så somnade han vid bröstet. Sen blev det att vaggas till sömns i sin mjuklift. Därefter att bäras till sömns med vaggvisor och bära omkring utifrån det tips som jag fick, på en av alla föräldratips sidor, att låtsas studsa på en pilatesboll. Knasigt, jag vet, men alla sätt är bra utom de dåliga. Det här var ett bra sätt för oss=)


Men nu så blir det alltså välling och sen somna i famnen. Om det inte funkar så brukar vi lägga oss på stora sängen och försöka somna "ihop", kanske läsa någon till bok, åla omkring lite innan det koms till ro. Annars går vi och vaggar till sömns och sjunger godnattvisor, kanske lite av "pilatesmetoden" igen=) Låter lite omständigt kanske men vad jag förstår så är det många som har sina metoder och knep och att det är långt ifrån alla bebisar och barn som vill somna själva i sin egen vagga eller säng...


Vanligtvis så är det ju nu en rättså soft läggning med välling och somna i famnen som gäller för mammas & pappas lilla hjärta, och det är MYSIGT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar